Bity a bajty
Kapitola věnovaná bitům a bajtům je poměrně krátká, v závislosti na interaktivitě, intenzitě procvičování a (ne)pokrytí dvojkových předpon, se dá látka vměstnat do jedné až dvou vyučovacích hodin.
Modelový příklad vyučovací hodiny
Hodina by měla být pokud možno vedena interaktivně. Uvedené otázky pro rozpoutání diskuze jsou pro inspiraci, většinou stačí si vybrat jednu dvě, případně přijít s vlastní variací.
Cíl hodiny: Žák zná jednotky bit a bajt a dovede mezi nimi převádět i přes odlišné předpony.
-
Úvod do tématu (10 minut)
-
nadhození tématu paměti:
Kam ukládáme data?
Jak měříme velikost dat?
-
brainstorming, v návaznosti na předchozí bod, na možné otázky:
Jaké parametry u úložiště můžeme sledovat?
Jak bychom jednotku/y definovali?
- zavedení a vysvětlení pojmů bit a bajt
-
nadhození tématu paměti:
-
Desítkové předpony (20 minut)
-
nadhození tématu násobků, proč jsou potřeba:
Jaký prostor zabírají textové dokumenty?
Kolik bitů/bajtů potřebujeme na znak?
Jak velké jsou textové dokumenty ve srovnání s multimédii?
V jakých jednotkách se udává kapacita úložiště telefonů?
- výklad: jaké jednotky máme a používáme (pokud máte šikovnou třídu, můžete to s nimi zkusit poskládat společně)
-
zadání příkladů k převodům mezi jednotkami
- udělejte jeden nebo dva příklady společně, a pak je nechte pracovat samostatně
-
pro žáky může být zajímavější zadání pomocí slovních úloh, např.
Franta má nový telefon, který fotí fotky s průměrnou velikostí XY. Kolik fotek může pořídit než mu dojde úložiště o kapacitě YX?
-
nadhození tématu násobků, proč jsou potřeba:
-
Dvojkové předpony (10 minut)
-
výklad: dvojková architektura počítačů versus desítkové předpony
-
možná demonstrace na kapacitách disků, flash disků, apod.
- výklad: dvojkové předpony
- zadání: příklady k procvičení, je důležité první společné příklady opravdu podrobně vysvětlit
-
výklad: dvojková architektura počítačů versus desítkové předpony
-
Závěr (5 minut)
- shrnutí nejdůležitějších pojmů a rekapitulace hodiny