Kódování a šifrování
Modelový příklad vyučovací hodiny
Tato ukázková hodina se omezuje pouze na základní rozlišení mezi kódováním, které zprávu transformuje k například snazšímu přenosu, a šifrováním, které obsah zprávy chrání před cizíma očima.
Cíl hodiny: Žák bude schopen rozpoznat kódování od šifrování.
-
Úvod (5-10 minut)
- představení tématu hodiny
- brainstorming:
Co je úkolem kódování a co šifrování?
-
Komunikační model (5-10 minut)
- dvě strany – odesílatel a příjemce, zpráva, médium
-
příklady z reálného života:
Jaká média známe?
,Jak jsou spolehlivá
-
Kódování (10 minut)
- navázání na předchozí otázku – spolehlivost média
- výklad: kódování, jeho smysl a nové termíny (kodér, dekodér)
- detekce chyby
-
Šifrování (10 minut)
- komunikační model se třetí stranou – jak snadné je odposlouchávat různá média, která zazněla dřív v hodině?
- výklad: šifrování, nový slovníček (klíč)
- příklady šifry (Caesarova šifra, Polský kříž, etc.)
-
Závěr (10 minut)
- syntéza poznatků z předcházejících dvou bloků
- shrnutí hodiny
Otázka do pléna: Pokud budu chtít přenést zprávu bezpečně a utajeně přes médium, budu muset využít kódování i šifrování. V jakém pořadí tyto dvě transformace musím provést?