Počítačové sítě a internet
Počítačové sítě jsou velmi bohatým a zároveň poměrně vděčným tématem. V ukázkové hodině se zaměříme pouze na část toho, co pokrývá samotná kapitola. Ani ta nepokrývá zdaleka vše, vhodným dalším rozšířením můžou být jednotlivé síťové topologie a pak také jednotlivé modely sítí (klient-server a peer-to-peer).
Modelový příklad vyučovací hodiny
Ukázková hodina do velké míry kopíruje samotný učební text.
Cíl hodiny: Žák zná pojem IP adresy a ví, kde a k čemu se používá. Žák umí intuitivně popsat cestu zprávy sítí.
-
Úvod (5 minut)
- Co je to internet?
-
Posíláme zprávy (30 minut)
- ISO/OSI a TCP/IP modely
- největší pozornost věnujte vrstvám L2-L4 včetně pojmů
- IP adresy a směrování
- skupinová aktivita popsaná níže
-
Závěr (5-10 minut)
- zdůrazněte IP adresy a proces směrování paketu sítí
Pokud máte v hodinách dostatek prostoru, zkuste při probírání ISO/OSI nebo TCP/IP modelů následující aktivitu.
Připravte si dostatečný počet různě velikých obálek. Každá obálka bude odpovídat jedné vrstvě vámi vybraného modelu. Žáky rozdělte tak, aby reprezentovali prvky v síti, a takto demonstrujte poslání zprávy mezi dvěma koncovými stanicemi. Pokud nemáte dost žáků, stačí si toto zabalování a vybalování demonstrovat společně na místě.
Obálku reprezentující nižší vrstvy, které se mění během každého skoku, je lepší než stále dokola nadepisovat přelepovat obyčejnými lepícími štítky.
Smyslem aktivity je fyzicky si vyzkoušet, že se jednotlivé prvky dívají jen do těch vrstev (obálek), které potřebují ke své funkcí. Zároveň toto obálkové cvičení pomůže vyjasnit pro žáky občas matoucí vnořování vyšších vrstev do vrstev nižších.
Pokud vyučujete informatiku v počítačové učebně, určitě zvažte zapojení běžných síťových nástrojů do výuky (vize příklady v sekci Procvičování). Pokud se nebojíte výzev, podívejte se na program Wireshark, který umí monitorovat reálný provoz. Na internetu k němu naleznete nespočet kvalitních materiálů.