Číselné soustavy
Číselné soustavy nebývají vždy úplně nejoblíbenějším tématem mezi žáky. Na stranu druhou si myslím, že alespoň s dvojkovou soustavou by se žáci měli setkat.Modelový příklad vyučovací hodiny
Hodina se zaměřuje pouze na desítkovou a dvojkovou soustavu, nicméně snadno na ni lze navázat dalšími hodinami, které se budou věnovat dalším soustavám. V takovém případě je ale vhodné každou další hodinu začít rekapitulací již probraného učiva (v rozsahu prvních dvou bloků ukázkové hodiny, tj. 10 minut).
Cíl hodiny: Žák dovede převádět mezi desítkovou a dvojkovou soustavou čísla do 255.
-
Úvod do hodiny (5 minut)
- brainstorming:
Co je to číselná soustava?
- brainstorming:
-
Desítková soustava (5 minut)
- především zápis za pomoci mocnin báze
-
Dvojková soustava (5 minut)
- motivace, proč se dvojkovou soustavou vůbec zabývat
- jak dvojková soustava funguje a jak se chová: dva symboly, sčítání, výpis několika prvních čísel
-
Převody z dvojkové do desítkové (10 minut)
- u šikovnější třídy se můžeme pokusit chování odvodit – cifra odpovídá hodnotě mocniny
- ukázka převodu, paralela s desítkovou soustavou
- zadání příkladů na převody do desítkové soustavy
-
Převody z desítkové do dvojkové (15 minut)
- dělení a dělení se zbytkem (modulo)
- představení algoritmu pro převod (tabulka)
- ukázkové řešení vybraných příkladů
- zadání příkladů na samostatnou práci
- Závěr, shrnutí hodiny (5 minut)